22 aug 2007

Op de helft bestralingen

Na 8x bestralen ben ik nu alweer over de helft.
Op zich merk ik er eigenlijk niets van. Het instellen en het uitrichten van de apparatuur en het goedleggen van mijn lichaam vergt de meeste tijd.
Op mijn lichaam zijn enkele lijnen getekend, en deze moeten corresponderen met de laser-licht-straaltjes waarmee de apparatuur wordt ingesteld. Met behulp van een beenspreider en wat gaasjes en pleisters wordt mijn lies en omgeving in de juiste positie gebracht. Alle handelingen worden verricht door twee radiologisch laboranten, die elkaars werk controleren. Vervolgens verlaat iederen de ruimte en even later hoor je een zoemtoon, ik wordt dan eerst van de voorzijde bestraald gedurende ca. 30 seconden.

Daarna komen de laboranten even terug om het toestel 180 graden te draaien (onder de tafel) om vervolgens vanaf de onderzijde nog in twee korte sessies te bestralen. Eerst ca. 10 seconden, daarna wordt er even gestopt om een wig (een soort prisma) in de lichtbundel te plaatsen om de dossering van de stralen nog beter op de juiste plek te krijgen. Dat plaatsen van die wig gebeurt trouwens helemaal automatisch (op afstand gestuurd). Vervolgens volgt er nog een bestraling van ca. 20 seconden.
Zoals gezegd ik voel fysiek helemaal niets van de bestraling. Wel ben ik nog steeds (snel) vermoeid. Dat wordt dus nog een beetje werken aan de conditie.

Nog 7x en dan zitten de bestralingen er al weer op; inmiddels is het dan 1 september en staan mijn koffers (en motor) ingepakt om een weekje de Alpen in te gaan. Of ik de hele week ook echt zal rijden weet ik nog niet (hangt af van conditie en hoe het gaat) maar ik ben in ieder geval wel even lekker in de Alpen.

Tot zover, Groet, Theo

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Theo, Leuk om weer lekker gedetailleerd te lezen hoe het allemaal in z'n werk gaat dat bestralen en lekker dat je over de helft van het aantal behandelingen bent. Tja dan gaat het er toch aankomen dat je lekker bochten gaat draaien in de Alpen of in ieder geval lekker een weekje in de bergen zit tussen al die bloedbroeders. Nog even sterkte met de laatste loodjes van de behandelingen. Succes met het opkrikken van de conditie en voor straks veel plezier in de mountains.
groet Mart