21 jun 2007

PET/CT-SCAN


Vandaag een PET/CT-SCAN: straks om 12:30 moet ik nuchter verschijnen in Rijnstate. Net eerst Eva & Anouk naar school gebracht, ze hebben vandaag een vosssenjacht, en zijn vanmiddag vrij en wensten me succes voor straks. (ze weten ongeveer wat er gaat gebeuren)
De laatste 2 uur voor het onderzoek moet je 1 liter water drinken. Een raar idee dat er een licht radioactieve glucoseoplossing wordt ingespoten. (langzaamaan begin ik te wennen aan al dat geprik). Vervolgens moet ik een tijd stil blijven liggen, en wordt er een gecombineerde scan gemaakt; een CT-SCAN om de verschillende organen weer te geven en een PET-SCAN om de stofwisseling zichtbaar te maken. (zie foto hiernaast). Aan de hand van deze SCAN kan dus worden geanalyseerd of de verdachte klieren van nature zo zijn of inderdaad "fout" zijn.

Al met al wel weer spannend; vanmiddag breng ik verslag uit!


15:05 uur.
Zo dat heb ik weer gehad. Al met al viel het mee.
Voor de PET/CT-SCAN moesten we naar de kelder van het ziekenhuis. Daar werden we hartelijk ontvangen door een aardige verpleegster. Eerst moest ik in een kamertje appart op een bed gaan liggen. Alles werd eerst doorgesproken en vervolgens werd een infuus aangebracht in de arm. Ook werd de bloedsuikerspiegel even gemeten, die was 5,5 en dat is erg netjes (zei ze).
De verpleegster was erg voorzichtig met alles en had de nodige beschermingsmiddelen, en dat is nodig. Ik heb het nagevraagd, de inhoud van het infuus had een radioactiviteit van 390 Mbq (Megabecquerel = de eenheid waarin radioactiviteit wordt uitegedrukt).
Nadat ze alles had aangebracht verdween ze uit de ruimte; vervolgens moest ik een half uur stil blijven liggen en zoveel mogelijk ontspannen (geen spieractiviteit). Ik heb af en toe lekker liggen dommelen, en na ruim 45 minuten kwam een broeder me ontkoppelen en nam me mee naar een hoekje waar ik even een kop thee kon drinken en naar toillet.

Daarna kwam hij me halen voor de scan. Net als bij de CT-SCAN moest ik op een bed gaan liggen (dit keer zonder infuus) en werd er begonnen met de opnames. Ik had een CD van Michael Buble meegenomen, en die werd lekker hard afgespeeld (het schalde door de ruimte).
Al met al duurde de scan ruim een half uur, telkens een klein stukje verder en dan weer een paar minuten wachten.

Klaar...: volgens de radioloog zijn de opnamen geslaagd; over het resultaat kon hij me niets vertellen.
Wachten tot dinsdag dus.....! Dokter Vlot gaat me dan namelijk bellen na afloop van het arstenoverleg.

Nu eerst maar wat eten en veel drinken om dat radioactieve materiaal uit mijn lichaam te werken.
(inmiddels regent het buiten, ik had nog wat in de tuin willen doen)

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi,Theo,
Fijn dat het onderzoek op zich is meegevallen,nu weer een paar spannende dagen en jullie (en wij dus ook) weten of het resultaat van het onderzoek zelf ook meevalt.
We kunnen niet meer doen dan het beste er maar van hopen.
De tuin is natuurlijk wel een mooi klusje om even je zinnen te verzetten. Misschien dat het de komende dagen wat betreft de buien meevalt zodat je toch nog wat kunt doen.
Groetjes.