23 jul 2007

Intake bestraling

Vandaag zijn we (Edith en ik) voor een consult bij Dr. Schimmel geweest in het ARTI (Arnhems Radiotherapeutisch Instituut)
Dit staat dicht bij het Rijnstate ziekenhuis. Van te voren had ik per post een uitnodiging gekregen inclusief een parkeerkaart die een aantal weken geldig is. (ik vroeg me af waarom, maar dat zal verop blijken)

Na een inleidend praatje vertelde Dr. Schimmel dat er in mijn geval straks nog 15 bestralingen achteraan gaan komen. (Slik: daar had ik niet op gerekend)
Hij vertelde dat in gevallen als dat van mij, het gebruikelijk is om naast het relatief geringe aantal chemokuren de oorspronkelijke bron nog aanvullende te bestralen in plaats van een een aantal extra kuren (de chemo's zijn namelijk meer belastend dan bestraling).
In de afweging van beide soorten behandelingen is bestraling dan een goed alternatief.
Daarnaast is het zo dat in bijna alle gevallen waar sprake is van terugkeer van Non Hodgkin, de oorspronkelijke bron opnieuw de "boosdoener" is. Om deze reden wordt de oorsponkelijke bron dus nog even extra onder handen genomen.

Deze bestralingen dienen niet al te lang na de chemo's te starten. En omdat ik begin September een weekje Alpen met de motor heb gepland, en dat graag als doelstelling vast wil houden, hebben we in onderling overleg met Dr. Schimmel bepaald dat teruggerekend vanaf 2 september de start van de bestralingen dient plaats te vinden op 13 augustus. Dat is redelijk snel na de 3e kuur, maar hij is van mening dat mijn lichaam het aan kan.!!! :-)

Om te bepalen waar er precies betraald moet gaan worden, dient er op 1 augustus eerst nog een CT-SCAN te worden gamaakt (dan zijn we net op vakantie, maar dan gaan we daarvoor even terug). Als het goed is start dan op 13 augustus de reeks bestralingen. (5 dagen per week dagelijks, 3 weken lang)

Volgens Dr. Schimmel zijn de bijwerkingen gering tot nihil (afgezien van vermoeidheid) omdat de te bestralen plek vrij goed te "bereiken" is zonder andere organen te "raken". De "spot" wordt d.m.v. bestraling vanaf twee richtingen bestraalt. De intensitiet van de beide stralen is op de gerichte plek waar beide stralen samenkomen (opgeteld) optimaal, waardoor overige cellen het minst worden aangetast. Daarnaast zal de bestralingsduur erg kort zijn waardoor de "schade" beperkt blijft.


Tot zover;
Eerst vrijdag mijn 3e (EN LAATSTE !!!!!) Chemo (ik zal juichen !!!!)

Groetjes en veel liefs, Theo

3 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi theo,edith en de kids,wat fijn om te weten dat je minder last hebt van de tweede chemo dan van de eerste.nou,vrijdag de laatste,dat zal een heerlijk gevoel zijn,want het blijft rommel,al dat spul wat je krijgt toegediend.heel veel succes vrijdag,we zullen voor je duimen en aan je denken!je hebt genoeg vrienden en familie om je heen die je steunen en er voor je zijn,dat moet je ook een heerlijk gevoel geven,tot gauw!

dikke kus jenny en arjan

Anoniem zei

Hoi Theo, weer een stap verder met jouw wedstrijd en al moet Aleksander Vinokoerov dan door doping naar huis, van ons mag je ALLES hebben om je wedstrijd te winnen! Veel sterkte de komende weken.
groetjes, Marjan

Anoniem zei

Hoi Theo,
Inderdaad wel even slikken, als je denkt dat de drie chemo's de hoofd moor zijn maar dat er in deze wedstrijd toch nog een derde helft zit. DE behandeing lijkt een beetje op de ziekte op deze manier vol verrassingen maar zoals je al zei er zal er maar een de winnaar zijn, en dat haar komt weer terug. We zien jullie maandag wel groet Mart